• Kategorier
  • The Latest Style
  • Arkiv

Resor & utland

Tillbaka till sverige, nu ska ni få se bilder...

Hej på er! Min blogg fungerade inte från Thailand. Hur mycket jag än försökte och försökte gick det inte att ladda upp några bilder. Så synd! Men vi hade det helt fantastiskt. Bland de bästa resorna måste jag säga... I vanlig ordning blev jag dock sjuk, de sista 4 dagarna rätt allvarligt så direkt efter vi landat i Sverige blev det akuten. Resan hem va näst intill olidlig för mig... Precis som jag misstänkte, en UVI som gått upp till njurarna. Så jag har i princip sovit sedan vi kom hem. Men nu är det dags att komma tillbaka till verkligheten, jobb på måndag och massa roligt i veckan. Nu tänkte jag dela några bilder... vi tog ju otroligt många, så det får bli i lite omgångar! Gud så jag längtar tillbaka! [easy-image-collage id=8270] [easy-image-collage id=8271]

Här ska du shoppa i PHUKET

Nu kan du läsa mina bästa shoppingtips när du befinner dig i Phuket, jag älskar shoppingen där! oavsett om du är ute efter marknader eller trevliga mataffärer. Jag är så lycklig! kan inte förstå att vi snart sitter på ett plan på väg till värmen, Thailand! Vi kommer bo på 5 stjärniga Angsana laguna Phuket  I Bang tao... någon som bott där förut? [easy-image-collage id=8205]   Jag ser verkligen fram mot en fantastisk resa med sol, bad och massa shopping! Jag älskar att shoppa i Thailand. Eftersom att jag är så liten finns det få kläder i Sverige som sitter bra på mig. Däremot hittar jag perfekta kläder i Thailand. Det absolut bästa är att gå på nattmarknad.  Det finns en fantastisk nattmarknad i Phuket som heter Naka night market Där va vi förra året och jag hittade så många superfina klänningar, örhängen, tofsar, ja, massa saker... SUPERBILLIGT!!!! Naka market är gigantisk och har så mycket saker... Så dit ska vi en sväng även denna gång! Till min stora lycka upptäckte jag även att det finns en nattmarknad i Bang Tao!!!!  Bang- Tao night market Den ska inte vara så stor men väldigt mysig, vi bor ju nära den dessutom så där blir det absolut ett besök. Men från vår förra resa så va faktiskt det absolut bästa shoppingstället där vi bodde, i Nai harn beach! Nai harn har för övrigt bland de bästa stränderna i Phuket  och är  så otroligt mysigt... De har en liten strandpromenad med massa småbutiker, och där hittade jag de finaste och billigaste barnkläderna, smyckena och andra saker... Så dit ska vi definitivt göra ett besök igen! Jag funderar till och med på om vi ska boka en natt på The nai harn eller Sunsuri som vi bodde på sist. [easy-image-collage id=8202] Sen får man ju INTE missa det enorma shoppingcentret i Patong! Jungceylon  Där hittar man verkligen allt man kan tänka sig!!!  allt ifrån en GIGANTISK matbutik till märkessaker och finare shopping, skor, ja... ALLT!   Happy shopping <3

packa inför resa med barn

EN LÅNG PACKNINGSLISTA Här under har jag samlat allt som jag tycker att man behöver när man ska åka iväg med barn.  (jag kan ha missat lite) Här kan man kolla igenom alla prylar och se ifall man har glömt något. Många av dessa saker går så klart också att köpa väl framme på plats. Men det kan vara bra att ha det mesta med sig fast som till exempel resestorlek ifall det tar några dagar att finna en lämplig affär. Kolla igenom checklistan här nedanför och dubbelkolla så att du inte glömt något när du packar inför resan. KLÄDER Föräldrar T-shirts / linne Underkläder Shorts Skärp Strumpor Skor för olika tillfällen, flipflop/ high heel och kilklackar. Träningskläder Keps / hatt Badkläder, brukar ha med 5 olika bikinis. Tjocktröja, kan vara skönt även på de varmaste platser. Klänningar, klänningar, klänningar! Liten ryggsäck för promenader och utflykter KLÄDER BARN Uv-kläder (flera ombyten) Badskor shorts klänningar hattar/kepsar baddräkt sandaler luftiga och sköna kläder strandkläder som är lätta att ta på och av linnen/ t-shirts Tjocktröja långärmad sval tröja jumpsuits HYGIEN Kam/hårborste Plattång/locktång Hårfön Deodorant Parfym Rakhyvel + raklödder Hårvax Hårspray Schampo, balsam och duschtvål (för första tiden innan man hunnit söka upp affär) Tandborste + tandkräm Tandtråd Munskölj Ansiktstvätt Hudkräm Smink Sminkborttagningsmedel Body lotion Solskydd (30 för vuxen, 50 för barn) Aftersun Våtservetter Nagelsax Nagellack APOTEK/FÖRSTA-HJÄLPEN KIT Plåster Skavsårsplåster Anti-diarré tabletter (t.ex. Dimor) Bandage Huvudvärkstabletter alvedon för barn Antiseptiska våtservetter Allergitabletter Nässpray Vätskeersättning (t.ex. Resorb) ELEKTRONIK Kamera + laddare Minneskort Mobil Laddare till mobil Hörlurar Om du har Spotify eller liknande, ladda ner dina spellistor offline El-adapter Dator / Surfplatta DOKUMENT Pass Biljetter Visum (om det behövs) Hotellreservation Försäkringspapper EU försäkringskort (det blå kortet ID / Körkort Bankkort / Extra bankkort Vaccinationskort Papper med viktiga telefonnummer (spärrnummer, bank, ambassad, försäkringsbolag) Telefonnummer till närmast anhöriga ÖVRIGT Guideböcker Karta Klocka Sy-kit Solglasögon Strandväska Böcker Tidningar Öronproppar Nackkudde Växla en liten summa pengar av den valuta landet har Kortlek, uno Yatzi Tofsar Eftersom jag håller på med packningen just nu så blir jag såklart superglad om du kommenterar om jag har glömt någonting som man verkligen inte får missa!

FIXARDAG, SÅ ATT SÄGA

Idag har varit en riktig fixardag. Jag har varit hos läkare och fått ut mediciner, fått massage och nu sitter jag hemma hos Jennie     och fixar mitt hår! Får även en ordentlig kurs i Bloggen. Om en vecka åker vi till Thailand. Det känns magiskt faktiskt, men otroligt mycket att ordna med, saker som ska köpas och fixas. Man tänker kanske inte alltid på det när man bokar en resa, att det går åt mycket pengar även innan man är iväg. Jag är ju kanske lite åt det extrema hållet om man säger så dock. Men tack och lov har vi faktiskt det mesta i klädväg klart. Jag gillar ju att göra mig lite fin inför resan, och det ska vara praktiskt och skönt så man slipper tänka så mycket där nere. Så jag har fixat mina ögonbryn, fixar håret nu och på söndag blir det nya fransar.   [caption id="attachment_8166" align="aligncenter" width="1024"] Jag och Jennie på Event[/caption]     Det kostar ju endel, som sagt. Men detta är någonting jag lagt undan för. Har man kanske glömt att lägga undan eller spara pengar är ett enkelt alternativ att ta ett sms-lån. Tänk då på att verkligen jämföra och se ordentligt till så att du kan betala tillbaka. Hos fair-laan.se  kan du jämföra flera olika sms-lån och vad som gäller hos de olika långivarna. Kom ihåg att behålla kontrollen och inte göra någonting som kan drabba dig illa längre fram, tar man ett sms-lån är det för en snabb lösning som man ska betala av eller tillbaka. Ta inte mer lån än du klarar av och tänk noga igenom om det är någonting du verkligen behöver, har nytta av och verkligen kan betala tillbaka utan krusiduller... Jag bara älskar att Vi snart åker, snart står våra väskor packade, jag tänkte börja ikväll när jag kommer hem! Jag känner att jag ligger lite efter med bloggen, men ska snart lägga ut från när jag gjorde mina bryn, för de är helt amazing!

Weekend på ett hundvänligt ställe

Vill du resa till ett hundvänligt ställe Jag kan helt och hållet rekommendera Riga om du vill resa till ett hundvänligt ställe på en weekend. Vi hade med henne överallt och det var aldrig några problem. Hotellet hade hundrum och alla lunchrestauranger vi besökte frågade vi i dörren och det var inga problem. Restaurangerna vi besökte på kvällarna ringde vi och bokade bord på och frågade i samma veva om det var ok att ta med Molly och alla välkomnade henne. Molly var också den som först fick sin skål med vatten på bordet. Riga är hundvänligt Riga känns som en hundvänlig stad även om jag egentligen inte så sådär jättemånga hundar under vår vistelse där. Här i Stockholm träffar vi ju på hundar var 10:e meter men jag upplever det inte lika självklart att ta med hund överallt som det var i Riga. Jag hade med hennes lilla väska på alla ställen som vi var på även om det inte var nåt tvång utan snarare tvärt om och dom sa till mig att hon inte alls behöver vara i sin väska. Sista restaurangen som vi var på hette Muusu och hade supergod mat och fantastisk service. Det var drygt 30 platser i matsalen och 6 servis på plats, så var det något dom hade var det tid för varje gäst. Vi åt en 3-rätters där jag öppnade med en carpaccio med fermenterad rabarber som var min absoluta favorit denna middag. Till varmrätt blev det kalv med baby morötter och till dessert en chokladdröm med tillhörande dryck. Hela restaurangen gav en behaglig känsla både med inredning, personal och mat. När jag kommer till Riga nästa gång får denna restaurang ett besök igen. Snart dags för middag [easy-image-collage id=19189] Carpaccio och en dessert Molly sitter i hennes väska i soffan med mig [easy-image-collage id=19198] Efter middagen vill man gärna vara med även om man måste ta en tupplur

Segway bästa sättet att ta sig runt

Vi hyrde segway Efter att ha promenerat runt i gamla stan på fredagen så bestämde vi oss för att ta oss runt hela Riga och det gjorde vi med hjälp av segway. Hur grymt var det inte att ta sig fram med den? Vi hyrde av bicyclerental.lv och dom fixade snabbt till det att Molly kunde åka med i en korg på min segway. Vi tog oss runt i hela stan med hjälp av segway. Det var dessutom otroligt smidigt eftersom du kan stanna precis vart som helst och du tar egentligen in te mer plats än en person som går så ingen blev irriterad när man kom på segway, så som folk kan bli på cyklister när det är mycket folk och lite plats. Dessutom var det himla roligt sätt att ta sig fram på. Det enda som behövdes var en gps på telefonen eller en karta så man hittar tillbaka när hyrtiden är slut :) Hyr och åk själv Ett tips är att hyra och åka själv inte med någon guidad tur. Jag stannar iallafall hellre vid det jag vill se och inte vad andra bestämt att jag borde se. Dessutom så håller du ditt eget tempo, äter lunch där du själv vill och åker vilka konstiga vägar som du vill. Dom har även en Facebooksida där jag hittade en bild på oss när vi gav oss iväg på våran tur. Molly var såklart med i segwaykorgen

Bästa restaurangbesöket i Riga - en restaurang att besöka

En restaurang ni måste besöka Om ni åker till Riga vilket jag tycker att ni ska göra så är restaurang COD Robata Grill Bar ett måste. Ni hittar fantastisk mat, kunnig och otroligt trevlig personal i en miljö som stämmer överens med temat på restaurangen. Restaurangen erbjuder en modern japansk meny med saker som var helt fantastiska. Jag fick även reda på att när dom öppnade restaurangen för ca 2 år sen så var Uvis Janicenko deras kökschef. Kommer ni ihåg att jag var Fjällvikens pop up restaurang i Åre när jag var där sist? Restaurangen heter iallafall Uvisan och är döpt efter Uvis som kökschef där och i vanliga fall sous chef på Fäviken. Tillbaka till COD Dom har en matsal med öppet kök men eftersom vi hade Molly med oss så satt vi i deras mysiga källare med plats för ca 18 personer och en bar. I taket hängde körsbärsblommor och allt höll temat med den Japanska stilen rakt igenom. Vi började middagen med varsin drink som rekommenderades av vår servitör och dom var gudomligt goda. Vi blandade hej vilt från menyn och allt var verkligen supergott. Till förrätt inriktade vi oss på fisk och till varmrätt åt jag en wagyu biff. Molly var dom supersnälla mot och hon var den som först fick sitt vatten till bordet, till middag fick hon en liten egen skål med wagyu biff. Det kallar jag extra service. [easy-image-collage id=19162] Detta var vårt bästa restaurangbesök i Riga och när jag åker tillbaka så är COD naturligtvis med på listan av restauranger jag tänker besöka. Här är lite av det vi åt

Första kvällen i Riga

Vi landade 18.30 i Riga Igår kom vi fram på kvällen till Riga och sambon mötte oss på hotellet. Vi tog en liten promenad i gamla stan där vi bor på Hotel Grand Palace Riga. Vi slank in på en restaurang som vi läst skulle vara bra, tyvärr kan jag inte rekommendera den alls för det var usel service, fick fel mat och det var dyrt. Dessutom stämde inte notan när vi fick den, så nja inte ett bra val men det kommer garanterat inte bli sämre ikväll. Så nu ska jag kolla lite extra mycket på vad det blir för val av restaurang ikväll. Har du varit i Riga och har nåt förslag kommentera gärna. Bilder från hotellet [easy-image-collage id=19147]

Bokad resa, har ni något tips?

Resa är livet Jag köpte för ett tag sen ett armband från Dyrberg/Kern säger ”To travel is to live” och jag älskar vcerkligen att resa. Bokade just en resa till Riga och åker om drygt 2 veckor. Detta kommer även bli Mollys först utomlandsresa. Pass var något jag såg till att fixa från det att vi köpte henne och jag precis köpt en väska som är godkänd att ha i flyget. Hon är så liten att jag får ha med henne i kabinen, vilket är skönt jag skulle inte vilja checka in henne. Mollys först utomlandsresa Sen satt jag och tittade på resor till Thessaloniki och funderar på att åka med Marie dit när hon ska döma pole dance, isf drar vi om drygt en månad. Jag har aldrig varit i Riga och jag har aldrig varit på fastlandet i Grekland så båda resorna blir till helt nya ställen. Kul! Är det någon som har nåt tips på vad man absolut inte får missa i Riga får ni gärna berätta.

Vart bodde jag?

Fjällgården Självklart bodde vi på Fjällgården när vi var i Åre. Jag älskar det hotellet eftersom mysfaktorn är total. Du bor mitt i backen och har du ingen bil tar du dig ner till byn antingen med taxi eller med hjälp av bergbanan som finns precis utanför dörren, givetvis kan du såklart bara ta dina skidor ner om du vill det. Sen kan du kan såklart ta dig längre upp i backen med hjälp av liften som är precis vid hotellet. Bergbanan går var 20:e minut, den har öppet åker mellan 9-22 och är gratis om du bor på hotellet På hotellet hittar du skiduthyrning, kanske Åres bästa after ski, spa, restaurang, mysigt lounge område med öppen spis och hotellet är såklart hundvänligt (och du kan ha med dig din hund på flera ställen i hotellet) annars hade jag aldrig bokat det. Jag åker ingenstans utan min Molly. Jag tycker Fjällgården är det självklara valet när man ska bo i Åre Kommer ni ihåg att jag skrivit om hunden Arthur? Ni vet hunden som anslöt till det svenska VM laget när dom tävlade i Ecuador. Tävlingen var 710 kilometers blandning av cykling, paddling, klättring, vandring och detta genom 13 olika klimatzoner. Där hängde gatuhunden Arthur på och blev sedan adopterad till Sverige. Han var iallafall på hotellet med husse Mikael Lindnord som var med i laget när detta hände. Arthur har iallafall blivit en världskändis efter det och har ni inte läst boken om honom så gör det! [easy-image-collage id=18812] Givetvis såg vi honom bara en gång och hann inte be om en bild, men Molly hann morra lite på honom iallafall. Jag tror hon flörtade med Arthur, för vem skulle inte flörta med en sån cool kille. Vilken kämpe! Foto: Krister Göransson/Team Peak Performance

Är man i Åre måste man....

Ett självklart besök Om man befinner sig i Åre är ett besök på Åre Chokladfabrik nästan ett måste. För den som gillar choklad är det som att komma till himlen. Här finns choklad i alla smaker och varianter plus att dom har en liten chokladbar, hur gott är inte det med en kopp varm choklad efter att ha hängt i backen under dagen. I chokladbaren beställer du någon av dagen smaker, just när vi var där så fanns det mörk apelsin, ljus apelsin, polka, lakrits och vanilj. Jag valde lakrits, Bella apelsin och Bianca vanilj. Sen spetsade jag in mig på att köpa med choklad med olika lakritssmaker men en marsipan såhär när det snart är påsk fick också följa med. Lakritschoklad [easy-image-collage id=18771] [easy-image-collage id=18773]

Gårdagen blev inte riktigt som planerat

Dagen började hur bra som helst, en restaurang-frulle med nylagade bananpannkakor och nybryggt kaffe, det går ju knappt att få en bättre start på dagen. När frukosten var avklarat så gick vi till en vietnamesisk man för att hyra en scooter och begav oss sedan till Tomb of khai dinh. Riktigt häftigt ställe med en massa coola statyer och byggnader att se. Jag är annars rätt trött på tempel och sådant just nu, men detta var väl värt ett besök. Efter det åkte vi vidare för att besöka det jag har sett fram mest emot under vår vistelse i hue, nämligen den övergivna vattenparken i Hue. Det är någonting med övergivna platser som jag bara älskar! Men innan man beger sig till vattenparken kan det vara bra att veta följande: Slår du in Thuy Tien Lake (som platsen heter) i Google maps så kommer du att få en vägbeskrivning till självaste ingången till parken. Där kommer du att stöta på vakter som berättar att parken ej är för besökare och att ni inte kan gå in där. MEN det finns ett flertal andra vägar att ta sig in dit, vi använde en precis i närheten av stora ingången, och det var så värt det! Platsen känns både spännande och lite spöklik, alla dessa byggnader, pooler och vattenrutschkanor som aldrig blev använda. Det enda som var mindre roligt under vårt besök var att termometern stod på 34 grader och vi höll på att dö av värme, så vi stannade tyvärr inte så länge som jag hade velat utan rörde oss tillbaka mot scootern efter ca 1 timma. Och det var då det jobbiga började... Min kära pojkvän har tappat bort mopednycklarna... och det är bara dags att börja leta. I brännande värme letar vi runt på varsitt håll i skogen och runt sjön för att till slut inse att vi inte kommer att hitta nycklarna. Luis lyckas hitta en vietnamesisk äldre man (som har druckit öl vid sjön hela dagen) som erbjuder sig att hjälpa oss. Han hämtar sin mekaniker och sedan får jag hoppa upp på hans moped medans Luis får ta vår moppe och bli puttad framåt av mekanikern som i sin tur sitter på sin moppe. Det var liiite obehagligt att sitta bakom en full vietnames i denna galna trafik måste jag säga XD. Well, väl på plats i verkstaden så fixade de ett nytt lås och ny nyckel och vi kunde till slut ta oss därifrån. Vi hade egentligen en del andra sevärdheter på schemat för gårdagen men vid den tidpunkten var vi både helt utmattade av allt letande och rännande i skogen i denna värme så vi bestämde oss för att bara dra hem och ta det lugnt ett tag. Det hade även dragit ut på tiden. Vi hann iallafall med de sista sevärdheterna idag innan vi hoppade på en buss som tog oss till Da Nang där vi befinner oss just nu.

Framme i hue

I eftermiddags så anlände jag till Hue. En stad i mellersta delen av Vietnam. Jag har inte hunnit se allt för mycket att staden ännu men den verkar än så länge supermysig, och med en massa saker att se och göra. Schemat imorgon är fullspäckat och jag hoppas på att lyckas ta massor med fina bilder som jag kan dela med mig av till er senare. Nu är det dags för att gå ut på stan och äta middag och ta en öl, det är ju trots allt Fredag! PS. Jag kan inte få nog av maten i Vietnam, ALLT är verkligen så gott. Eller kanske inte allt, jag hade faktiskt min första dåliga matupplevelse för några dagar sedan men det kan jag berätta om senare.